Startujemy z modernizacją!

Startujemy z modernizacją!

Miło nam poinformować, że właśnie rozpoczęliśmy modernizację naszych symulatorów. W pierwszej kolejności „liftingowi” poddany zostanie EN57, który służy nam już od 2015 r. Tylko w 2023 roku ponad 500 maszynistów przeszkoliło się na nim w ramach corocznych szkoleń. Modernizacja obejmie wszystkie jego moduły, m.in.: kabinę z pulpitem maszynisty, stanowisko instruktora, komponenty znajdujące się w pulpicie maszynisty oraz w szafach RACK.

Symulator EN57 zostanie również wyposażony w ETCS poziomu 2 co sprawi, że będzie to jedyny istniejący tego typu pojazd z tym systemem (zastosujemy tutaj odmianę Siemensa z nadmiarowym ekranem – poniżej szkice).

Symulator zostanie zaktualizowany do zmian w przepisach dotyczących szkolenia maszynistów i kandydatów na maszynistów.  W symulatorach wykonana zostanie integracja bazy danych, tras kolejowych oraz scenariuszy.

Jednak najbardziej widocznym efektem modernizacji będzie nowa oprawa graficzna dotychczas używany silnik graficzny zostanie zastąpiony popularnym w grach komputerowych silnikiem Unity. Zmianie ulegnie także warstwa dźwiękowa, kabiny zostaną wyposażone w system dźwięku przestrzennego.

Całość oprogramowania strukturalnego, w tym część instruktorska, zostanie wyposażona w nowy interface użytkownika z odświeżonym edytorem, konfiguratorem pojazdów autonomicznych i nowe efekty m.in.: wiatr, dynamiczną zmianę pogody, ruch w otoczeniu szlaku kolejowego czy kołysanie sieci trakcyjnej.

Po zakończeniu modernizacji EN57 rozpoczniemy „lifting” naszego Impulsa.

Tutaj zmodernizowane zostanie głównie oprogramowanie strukturalne oraz silnik graficzny.

Modernizacji podlegać będą m.in.:

1. Stanowisko instruktora (EN57);
Wymienione zostaną wszystkie elementy m.in: monitory, mikrofony, głośniki, przyciski.

2. Wymiana i aktualizacja toru wizyjnego do nowego silnika graficznego;
Zostanie podniesiona rozdzielczość obrazu z FHD (1920×1080) do rozdzielczości UHD (3840×2160)

3. Modernizacja ekranów w kabinie maszynisty (EN57);
Wymienione zostaną ekrany w kabinie maszynisty m.in: terminal maszynisty, ekran RJ, SIP, CCTV, VTM

5. Aktualizacja systemu dźwięku do wersji 5.1 (przestrzenny);
Zostanie zainstalowany wielokanałowy system głośników (kanały przednie, tylne oraz kanał centralny)

7. Aktualizacja aplikacji radia Koliber do wersji GSM-R (EN57);
Globalny System Kolejowej Radiokomunikacji Ruchomej to kolejowa odmiana cyfrowej łączności GSM

8. Modernizacja oprogramowania strukturalnego symulatora do najnowszej wersji;
Nowy edytor tras, scenariuszy, przystosowany do pracy na dużych ekranach LCD

9. Integracja systemu ETCS L2 (EN57);
ETCS służący zarówno sygnalizacji kabinowej, jak i automatyzacji procesu prowadzenia pociągów.

10. Zintegrowanie tras kolejowych oraz scenariuszy w symulatorach;
Symulatory zostaną „wpięte” w „chmurę”, umożliwiającą współdzielenie tras, bazy instruktorów i scenariuszy

11. Modernizacja silnika graficznego i aktualizacja toru wizyjnego do rozdzielczości 4K;
Stary silnik VISU (2012/15) zostanie zastąpiony silnikiem UNITY a rozdzielczość podniesiona do UHD

12. Modernizacja sprzętowa komputerów systemu wizualizacji i transmisji danych.
Wszystkie PC używane w EN57 zostaną wymienione na nowe w Impulsie wymienimy karty graficzne

Celem modernizacji oprócz samego dostosowania symulatorów do obecnych realiów jest ich unifikacja do jednolitego poziomu, zarówno pod względem obsługi jak i wykorzystanego silnika graficznego.